Holbøl frivillige brandværn
skrevet af fhv. kaptajn Jørgen Nielsen til værnets 50 års jubilæum
1994.
Det var under den tyske besættelse i anden
verdenskrig, at en del af byens borgere med den kommunale brandfoged i
spidsen blev enige om, at teste de mandlige borgere om deres stilling til
oprettelse af et frivilligt brandværn i byen. Der havde jo under den
første del af krigen været et par store gårdbrande i byen. Den 14
november 1941 brændte Peter Asmussens ejendom og den 18 september 1942
brændte Asmus N Hansens ejendom. Dette og den langstrakte krigs mere og
mere alvorlige karakter havde gjort, at der længe havde verseret ønske
om et frivilligt beredskab i byen, og her kunne et frivilligt brandværn
nok være at foretrække.
Der blev derfor indkaldt til en drøftelse om sagen på Holbøl
Landbohjem den 20 januar 1944 med eventuel stiftende generalforsamling for
øje, hvilket blev foretaget samme aften, og dermed var Holbøl Frivillige
Brandværn en realitet.
Ved valg til bestyrelsen, som er på 7 mand, valgtes
brandfoged Jacob Clausen, Holbøl som kaptajn. Som kasserer og sekretær
blev valgt Jes Æbeløe, Holbøl. Som sprøjtefører valgtes Peter
Jacobsen, Holbøl. Stedfortræder for denne blev Chr Johansen.
Stigeafdelingsleder blev Johs Herum, Holbøl. Stedfortræder for denne Nis
Jensen. Til redskabsmester blev udnævnt Julius Edemann.
Den 4 februar 1944 ved det første bestyrelsesmøde hos
kapt Jacob Clausen blev man enige om at sende en ansøgning til Holbøl
Sogneråd om at anskaffe en motorsprøjte til det nye værn.
Der blev afholdt fester på Holbøl Landbohjem både
sommer og efterår, for at skaffe midler til køb af materiel.
På generalforsamlingen den 13 april 1946 på Holbøl
Landbohjem var der ønsker om en helt ny bestyrelse. Som ordstyrer valgtes
Herman Eriks. Samtlige bestyrelsesmedlemmer stillede sine mandater til
rådighed. Ved en skriftlig afstemning blev følgende valgt:
På grund af krigen kom brandværnet dog ikke på
alvorlige opgaver, men der har dog i tidens løb været forskellige store
og alvorlige tildragelser på det brandslukningsmæssige område.
I de følgende år efter krigen var der blandt andet en
mængde mose og høstbrande som følge af de nye motordrevne maskiner i
mose og ved landbruget. Brandene skyldtes som oftest uforsigtighed eller
slet og ret ukendskab til den nye teknik.
På et bestyrelsesmøde den 22 maj 1946 ved kapt Peter
Jacobsen, hvor hele bestyrelsen var mødt, vedtog man at anskaffe nye
slanger (gummi) 2" á 15 m. Ligeledes besluttedes at købe en ny
akkumulator. Det blev også vedtaget, at der skulle betales en bøde på
0,75 kr af hvert medlem, som mødte for sent til øvelse, hvorimod der
betales 1,50 kr af hver, som ingen gyldig grund havde for helt at
udeblive. Bestyrelsen skønner om grunden er gyldig eller ej.
I vinteren 1947 var der et par voldsomme gårdbrande.
Den 6 februar 1947 brændte avlsbygningerne til Nis Brags ejendom i
Undelev. Der havde i lang tid været stærk og hård frost, og man havde
mange steder besvær med at holde vandrørene optøede. Nis Brag havde da
også dette problem og prøvede at optø vandrørene med halm og
tændstikker, hvilket resulterede i, at halmen over loftet i kostalden
blev antændt.
Man havde megen besvær med at komme igennem den ca 80
cm tykke is på dammen, med det resultat at der næsten ingen vand var
underneden. Man søgte derfor til en anden dam et stykke nord for
ejendommen, som var meget dybere, men da var bygningerne også næsten
brændt ned.
Den 28 februar 1947 udbrød der brand i Hans Møllers
ejendom i Hønsnap, der udbrændte totalt. Alle veje var lukket af sne.
Brandmændene måtte gå til fods og sprøjten, der var hestetrukken,
kørte fast i sneen og nåede ikke frem. Branden opstod ved 19.30 tiden og
ved 22.00 tiden kunne man tage hjem. Kulden og snefoget klarede de sidste
gløder.
I starten af 1944 havde brandværnet ikke meget
materiel. Det man havde lå i "Sprøjtehuset" ? en lille lade,
der lå op ad kirkegårdsmuren umiddelbart nedenfor klokketårnet og ud
til gaden, der dengang løb langs med kirkegården.
I dette lille rum havde man en såkaldt baljeprøjte
på fire hjul og med en trækstang, som to mand kunne løbe med. Hertil
hørte ca 150 m 60 mm slanger, 1 stk 100 mm sugeslange på ca 2 m.
Yderligere en halv snes spande, to små stiger med kroge til at fæste i
stråtaget samt et par stykker tov.
Sprøjten kunne løftes af hjulene og bæres ned til
vandet, hvis vognen ikke kunne komme med. Normalt skulle der kun en enkelt
spand vand i baljen for at spæde pumperne ? én på hver side af
pumpestangen, der gik tværs over baljen. Pumpestangen var forsynet med
tværgående stænger, således at op til 4 mand på hver side kunne
trække skiftevis pumperne op og ned. Hvis vandforsyningen var god kunne
der godt ydes en del. I andre tilfælde måtte man gøre brug af
omkringboendes vandforsyning fx brønde pumper el lign. Til tider brugte
man endog gyllebeholdningen.
Efter oprettelse af det frivillige brandværn blev det
dog hurtigt påkrævet med bedre og nyere materiel, men den første
anskaffelse var dog en meget stor fejltagelse. Det var en meget stor
hestetrukken vogn påmonteret en ligeså stor og klodset håndkraftpumpe.
Dette monstrum var indkøbt fra et skibsværft, der havde fået udskiftet
med motordrevet anlæg.
Køretøjet var næsten ikke til at flytte for to
heste, da hjulene i forhold til vognens kraftige opbygning var ret små.
Denne vogn fik vi dog ret hurtigt udskiftet, da Kollund brandværn fik
motorsprøjte. Holbøl Frivillige Brandværn erhvervede deres gode
håndtrukne brandsprøjte, som så måtte klare den eventuelle
vandforsyning til brandslukning, indtil Holbøl Sogneråd fik afsat beløb
på budgettet til køb af en motorpåhængssprøjte, som værnet
erhvervede i 1949. Sprøjten kunne placeres i den nye brandstation
etableret i et kælderrum under den nyopførte værksteds? og lagerhal på
Kongenshøj 3 i Holbøl.
Det blev vedtaget at handle med Johs Lindholm, Vejle,
som vil tage den gamle sprøjte i bytte for 1500 kr. Tilbuddet på den nye
Maister III var på 6800 kr. Det manglende beløb ydede brandværnet selv
som følger:
Christian Johansen 1000 kr
P Jansen 100 kr
Johannes Herum 200 kr
Herman Eriks 200 kr
Brdr Hansen 300 kr
Chr Christoffersen 200 kr
Hans Hansen 100 kr
Gustav Edemann 100 kr
Nis Wolf 100 kr
P Hansen 75 kr
I alt 2375 kr
Nu havde brandværnet endelig fået nye og ret gode
forhold. Her var foruden motorsprøjten plads til forskelligt materiel,
såsom slanger, forgrenere, strålerør, stiger og meget andet. Det lå
parat i bunker og stavler lige til at gribe og læsse på det første det
bedste køretøj, hvad enten det måtte være hestevogn, ladvogn eller
lastvogn. Dette afhang af, hvad der hurtigst kunne skaffes i påkommende
tilfælde.
Her var dejlig plads, og var der eventuelt dårligt
vejr på øvelsesaftenen, kunne her udmærket laves en indendørs øvelse,
fx teoretisk el lign. Øvelsen startede altid med, at der blev
kommanderet: " Holbøl Frivillige Brandværn på to rækker træd
an", hvorefter næstkommanderende foretog mødekontrol ved
navneopråb. De medlemmer, der ikke var mødt, og ikke forinden havde
meddelt lovlig forfald måtte erlægge en bøde på 2 kr for ulovlig
udeblivelse.
På et bestyrelsesmøde tirsdag den 16 januar 1951
omtalte kaptajnen en skrivelse om samlet slukningsplan for den
sønderjyske landsdel, hvorved f.eks. visse mindre brandværn slutter sig
sammen i brandkredse, og man kunne vente besøg af Brandværnsudvalget her
til Sønderjylland, for at dette udvalg kunne gøre sig bekendt med de
sønderjyske frivillige brandværn, som der ikke kendes tilsvarende i det
gamle land. Brandværns- inspektøren indprenter i denne skrivelse at
søge bevaret brandværnet hernede i landkommunerne på frivillighedens
grundlag.
Det frivillige brandværn fungerede godt og sikkert
igennem flere år under god og myndig ledelse af Kaptajn Peter Jacobsen,
men efterhånden blev det mere og mere klart, at man måtte se at få egen
udrykningsvogn. Efter flere forgæves ansøgninger til sognerådet lykkedes
det endeligt at overbevise dette om nødvendigheden af en sådan, da det i
flere tilfælde var hændt, at værnet ikke nåede frem, før den store
katastrofe var sket
I samråd med sognerådet blev så købt en brugt 3,5
tons lastvogn, der i en årrække havde kørt for Odense Ægeksport.
Lastvognen blev af sagkyndige vurderet til at kunne klare opgaven som
udrykningsvogn, og der forestod nu et større ombygningsarbejde af
køretøjet, da loftshøjden i kælderrummet kun var ca 2 m.
Den forreste ende af ladet blev skåret af, så
mandskabsrummet kunne sænkes og monteres direkte på chassisrammen. I
midten af den øvrige del af ladet blev monteret en 800 liter vandtank. I
siderne blev monteret skabe til det øvrige slukningsmateriel, såsom
slanger, strålerør, forgrenere, og på taget blev anbragt et par stiger
og branddaskere m.m.
Der blev monteret frontpumpe med en én tommer
koblingsstuds beregnet til en ca 30 m lang førstehjælpslange, som også
var monteret ved pumpen. Dette gjorde, at man ved et håndgreb kunne
tilkoble pumpen til bilmotoren og efter få sekunders forløb, efter at
være ankommet til brandstedet, havde vand på førstehjælpslangen. Dette
viste sig at være et stort uvurderligt gode, som i tidens løb har reddet
flere værdier i at blive fortæret af ilden.
Det var en stor dag i Holbøl Frivillige
Brandværnshistorie,da
Sognerådet i efteråret 1954 kunne overrække køretøjet til værnet og dets
kaptajn.
Denne udrykningsvogn havde værnet som sagt megen
glæde af igennem
en lang årrække, men efterhånden som værnet fik mere og mere materiel,
såsom
sikringsudstyr, katastrofebelysning m.m, blev den overlæsset og havde
svært ved at
klare sig uden for fast vej.
Man ønskede derfor yderligere en lille Landrover til
at tage påhængssprøjten og en del slangemateriel, og da værnet blev
tilbudt en god brugt Landrover, og selv havde midlerne, blev den købt.
Men da der ikke var plads i kælderrummet, blev den anbragt i kommunens
redskabshal ? en placering, som ikke var det helt ideelle.
På et ekstraordinært møde den 7 september 1956, hvor
værnet samles i sprøjtehuset for at forhandle om værnets stillingtagen
med hensyn til sammenlægning af Holbøl og Vilsbæk Frivillige
Brandværn. Det blev vedtaget at lade bestyrelsen affatte en skrivelse og
sende sognerådet og Vilsbæk Frivillige Brandværn et eksemplar samt,
sende distriktsbrandinspektøren en afskrift af denne skrivelse, som lyder
som følger:
Holbøl Frivillige Brandværn har på et
ekstraordinært møde drøftet sagen angående sammenlægningen af Holbøl
og Vilsbæk Frivillige Brandværn som storslukningshjælp.
Følgende blev enstemmigt vedtaget: Holbøl Frivillige
Brandværn går med til sammenslutningen på betingelse af, at Holbøl
får 2/3 part og Vilsbæk 1/3 part ved udrykning. Endvidere anmoder vi om
at få ansøgningsskemaet, som er godkendt af ministeriet, tilsendt
Holbøl Frivillige Brandværn til underskrift, da der ingen underskrift
forefindes fra Holbøl.
På efterfølgende møder og generalforsamlinger blev
man dog enige om at Holbøl Frivillige Brandværn skulle stå alene som
stor brandslukningstog og dermed også refusionsberettiget.
En ekstraordinær generalforsamling den 12 december
1967. Dagsordenen var at værnet skulle stille en mand til et kursus i
Tinglev, der omfattede tre gange af otte dage. Da Peter Jacobsen fandt at
han var for gammel til at fortsætte, mente han, at man skulle have valgt
en ny kaptajn, så denne kunne tage dette kursus. Der var flere forslag.
Jacob Hansen blev foreslået, men ønskede ikke at tage posten, da han ikke
kunne afse tid til det
Svend Herum og Gustav Edemann og Jørgen Nielsen blev
dernæst foreslået, men ingen ønskede at tage posten. Man enedes dog til
sidst at tage Jørgen Nielsen, som blev enstemmigt valgt og dermed skulle
afløse kapt P Jacobsen, når hans valgperiode var udløbet. Men Jørgen
Nielsen skulle være fungerende kapt fra den 20 januar 1968.
Værnet havde længe ønsket sig bedre forhold, da
forholdene i brandstationen ikke længere var tidssvarende. Opkørslen fra
kælderen lige ud på landevejen var uheldig, samtidig med at denne i
vintermånederne lidt ofte var snefyldt eller glat. Bilen var således af
og til rutsjet tilbage og havde bragt mandskabet i fare. Dertil kom, at
der også manglede forskellige faciliteter, såsom toilet og
møde/teorilokale mv.
Sognerådet kunne nok se det uheldige heri, men det
kneb jo med pengene. Men da kommunalreformplanerne kom på tale fandt man
pludselig penge til værnet. Selvfølgelig skulle de frivillige brandværn
have sine faciliteter i orden inden kommunesammenlægningen var en
realitet.
Den daværende kommunale (Jørgen Nielsen) vejmand blev
bedt om at lave en skitse til den nye brandstation, som skulle ligge i
forlængelse af kommunens redskabshal mod syd på et nedlagt vejareal.
Skitsen blev godkendt og byggeriet kom hurtigt i gang.
Dette var i efteråret 1968 og i januar 1969 kunne værnet flytte ind i de
nye lokaler og indvielsen skete samtidig med værnets 25 års
jubilæumsfest den 20 januar 1969.
Det viste sig ret hurtigt, at møde/teorilokalet var
for lille, og efter nogle år blev dette udvidet ved at bygge ud i
kommunens redskabshal.
Faciliteterne skulle nu være i orden, og det hele så
nu godt og slagkraftigt ud. Ingen kunne forudse, at udrykningsvognen
skulle få dens endeligt om tilfældet blev.
Under en nordøstlig storm den 11 maj 1970 udbrød der
brand i Olav Grandbergs mose nord for ejendommen. Da det er højmose mente
man at kunne køre ad et spor ud til et vandhul umiddelbart foran. Man så
ingen fare ved at køre frem til vandet, da der på modsatte side af
vandhullet fandtes et stykke, hvor man i tidens løb havde høstet
tørvesmuld. Nogle få meter inde på sporet sank hjulene imidlertid
igennem, hvorved den kørte sig fast, og herefter ikke lod sig rokke.
Man mente dog endnu at være nogenlunde i sikkerhed
grundet vandhullet og det flade afhøstede smuldareal. Umiddelbart havde
man ikke nogen til at hjælpe køretøjet tilbage så man koncentrerede
sig om at få påhængssprøjten i gang nede ved kanalen ca 100 m derfra.
Det lykkedes ikke lige straks, og inden man så sig om løb ilden som en
stormvind over det flade smuldlag, hvor der stadig lå nogle smuldrester,
som antændtes og føg lige ind i den tørre vegetation omkring
vandhullet. Man måtte nu se i øjnene, at brandbilen ikke længere stod
til at redde. Brandbilen udbrændte totalt. Kun nogle enkelte slanger blev
reddet, da det desværre heller ikke lykkedes at få påhængssprøjten i
gang og måtte rekvirere hjælp udefra.
Man var netop pr 1 april 1970 overgået til
storkommune, og det nye byråd var delte i meningen om, at bibeholde de
frivillige brandværn eller at overgå til kommunalt brandvæsen med
indbygget syge? og ambulancetransport.
Dette problem sloges man længe om i Byrådet og heri
var mange udefra involveret, blandt andet Falcks Redningskorps,
politimester Iver Møller, Amtsforeningen for Sammenslutningen af de
frivillige Brandværn, Statens Brandinspektion og flere.
Resultatet af disse forhandlinger blev, at det
frivillige brandværn var og blev langt det billigste, og langt om længe
kunne man komme i gang med forhandlinger om køretøj til værnet i
Holbøl.
I første omgang mente man, at det var nok med et
hovedværn i kommunen og med alle de øvrige som hjælpeværn, hvilket
politimesteren og værnet i Bov gik i mod. Det ville betyde, at
Bov/Padborg værnet skulle gøre langt den største indsats, hvilket
måtte resultere i en eller anden form for aflønning.
Politimester Iver Møller fandt en løsning, som alle
kunne acceptere, nemlig at slukningsarbejdet i kommunen skulle opdeles i
to distrikter ? første slukningsdistrikt bestående af Bov/Padborg,
Frøslev og Vejbæk og andet slukningsdistrikt bestående af Holbøl,
Vilsbæk og Kollund.
Dette medførte, at hvis Holbøl skulle være
hovedværn i det østlige distrikt måtte de nødvendigvis have et
ordentlig udrykningskøretøj med det resultat at en delegation bestående
af byrådsmedlemmer og brandfolk blev sendt til Kiel for at besigtige
forskellige modeller af udrykningskøretøjer. Valget faldt på en Opel
Blitz, som man syntes var egnet til opgaven i Holbøl. Mekaniker Arne
Schmidt Hoptrup skulle levere den færdig og køreklar, hvilket skete i
oktober 1972.
Det viste sig ret hurtigt, at vægten lå for langt
bagud, hvilket bevirkede en slingrende kørsel grundet en slangerulle
bygget oven på vandtanken længst bagude. Da denne skulle flyttes hen på
forreste del af vandtanken måtte vi undvære udrykningsvognen nogle dage
i begyndelsen af december måned.
Den 6 december 1972 udbrød der brand i Laurine Moos'
ejendom i Undelev. I et meget regn og stormfuldt vejr havde børnene fået
lov til at lege i laden, der lå fuld af indhøstet korn. Under leg med
tændstikker var halmen blevet antændt, og i den stærke blæst bredte
ilden sig hurtigt, og i løbet af ganske kort tid var alle avlsbygninger
antændt, idet ilden fik god næring på de tætpakkede halmlofter.
Alarmen lød ved 16 tiden. Hans Clausen, der var klar
over, at udrykningsvognen ikke var hjemme, kom hurtigt med sin lille
varebil og fik læsset en del slukningsmateriel. Efter at have alarmeret
de øvrige værn i kommunen kom man afsted med landroveren og
påhængssprøjten.
Ankommet til brandstedet stod det klart, at der intet
var at redde undtagen stuehuset, der ikke var sammenbygget med
avlsbygningerne. Folkene på gården havde måtte forlade staldene på
grund af røgmasserne. De havde forinden fået løsnet dyrene, men disse
har åbenbart ikke selv kunnet finde udgangen. Det viste sig bagefter da
de kvalt af røgmasserne lå spredt over hele stalden. Hele besætningen,
både kreaturer og svin indebrændte.
Det viste sig tydeligt her, at et brandværn bør være
hurtigt og effektivt, da det er de første minutter, der er de vigtigste.
Brandværnet i Holbøl har siden klaret opgaverne fint.
Værnets materiel er intakt og Landroveren er siden udskiftet med en
vandtankvogn.
I 1983 blev mandskabsrummet udvidet. Værnet skulle
selv lave arbejdet, medens kommunen betalte materialerne.
Ved indvielse af den erhvervede fane, som værnet har
modtaget af Danmarks Samfundet i anledning af 40 års jubilæet, og hvor
Mødehuslegatet gav den fine brodering af brandværnets symbol på flaget,
ville man spørge politimester Iver Møller og borgmester J Rebsdorf og
brandinspektør J B Jørgensen, om de vil være brandværnet behjælpelig
med indvielsen, således at politimesteren slår et søm i med tak for
Kongehuset og borgmesteren et søm for fædrelandet og brandinspektøren
et søm for brandværnet. Rinkenæs Brandværnsorkester spillede under
optoget gennem byen.
Værnet har fået en tankvogn på 6 000 liter, og er
derved kommet af med slangetenderen, som der ikke er så meget brug for
mere. Vi har fået gulvet i brandstationen malet, så der igen ser pænt
ud og er blevet let at holde rent. Bogstaverne på brandstationen er
blevet malet og sat op igen, på en ny baggrund.
|